Formalūs ir neformalūs verslo įrankiai – dviprasmiška tema: vieni vadovai, nors ir niekada su tuo nesusidūrę, neigiamai linksniuoja „korporacinį valdymo blogį“, kiti garsiai dalinasi tuo, kad jie vertina laisvę, kuri kartais būna panašesnė į neatsakingą nerūpestingumą.
Man formalus organizacijos valdymas asocijuojasi su sutartų atsakomybių pasiskirstymu, sutarta komunikacija, priežiūra, sutarimu, kokius metodus kada naudojame ir t.t. Neformalus valdymas – tai toks valdymas, kuris paremtas vertybėmis, asmeniniu požiūriu į tai, kas yra svarbu ir kaip reikia elgtis įvairiose situacijose bei asmeniniu ar vertybiniu pagrindu paremtu bendradarbiavimu.
Remiantis mano patirtimi, neformalūs valdymo metodai sukelia nemenkas darbo efektyvumo bei darbuotojų (ar tikslų, siekių ir pan.) suderinamumo problemas – bet pernelyg didelis formalumas taip pat turi didelių minusų.
Aš esu minimalistinio formalumo šalininkas: manau, kad užtenka turėti aktualią strategiją viename lape, tikslus, įmonės vystymosi žemėlapį viename lape, darbų, užduočių sąrašą viename lape ir t.t..
Žinoma, kartais organizacijos neišvengiamai turi skirti didesnį dėmesį formalizavimui, ypač jei verslas labai susijęs su rizikų valdymu, valstybės taisyklių laikymųsi, biologinių procesų valdymu ir panašiai. Tačiau tada telieka formalumo poreikį pripažinti kaip neišvengiamą būtinybę.
Noriu pasidalinti keliomis įžvalgomis bei mintimis, aptartomis su įvairių įmonių vadovais praktinių mokymų cikle „Kuriame efektyvią, tikslų siekiančią organizaciją: verslo valdymo įrankiai ir jų praktinis taikymas“:
Keletas formalaus strategijos ir tikslų valdymo pliusų:
– Formalus valdymas būtinas kaip susitarimų su vadovų komanda pagrindas – ypač tada, kai savininkas tiesiogiai nevaldo organizacijos;
– Aiškiai apibrėžiama kaip į tikslų ir strategijos formulavimą įtraukiami pagrindiniai organizacijos žmonės;
– Formalūs valdymo būdai, kai jie užrašyti, turi išliekamąją vetę.
Minusai:
– Lėtesnis sprendimų priėmimas;
– Reikia turėti vadybos įgūdžius, įvaldyti įrankius, metodus ir mokėti jais naudotis;
– Reikia skirti laiko – o daliai organizacijos žmonių tai būna nepriimtina;
– Formalizuoti dalykai neatrodo tokie pat, kaip diskusijų metu.
Neformalaus strategijos ir tikslų valdymo pliusai:
– Didelis lankstumas: neformalizuotas valdymas leidžia organizacijai lanksčiai prisitaikyti prie besikeičiančių rinkos sąlygų;
– Greitas sprendimų priėmimas: neformalizuotas valdymas leidžia organizacijai greitai priimti sprendimus, nes nereikia per daug laiko skirti formalių procedūrų ir taisyklių laikymuisi;
– Aukštas darbuotojų įsitraukimas: neformalizuotas valdymas skatina darbuotojų dalyvavimą ir bendradarbiavimą organizacijoje.
Minusai:
– Neformalizuotas valdymas gali sukelti painiavą ir neaiškumą dėl organizacijos tikslų, strategijų ir atsakomybės;
– Dažnai įtraukiami aktyvūs, bet nebūtinai sprendimus priimantys ar jiems aktualūs žmonės;
– Priklausomybė, rizika nuo konkrečių asmenybių savybių;
– Sunku atsekti, kas buvo sutarta. Ginčai kas buvo sutarta, kokie rodikliai, parametrai, darbai, įgyvendinimas ir pan.